Het einde in zicht - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jolanda - WaarBenJij.nu Het einde in zicht - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jolanda - WaarBenJij.nu

Het einde in zicht

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

22 Augustus 2011 | Israel, Jeruzalem

Zoals aan alles een einde komt, is het nu ook tijd mijn laatste verhaaltje te schrijven.

Stage en summerschool heb ik 1,5 week terug al afgesloten en zoals jullie weten de resterende tijd in Israel doorgebracht.

Vorige week donderdag, toen ik met nog 2 meiden in het noorden was en we nog verder noordwaarts wilden gaan de volgende dag, is het geweldige idee ontstaan te gaan liften. Vrijdag begint namelijk shabbat en op shabbat rijden er geen bussen. Dus ofwel we waren voor niets gekomen, of we gingen liften.
Aangezien liften in Israel vrij makkelijk gaat zijn we dit de rest van de tijd blijven doen. Met als gevolg een hoop meegemaakt!

Onwijs veel mensen ontmoet, veel verhalen gehoord (met name in dit geval de Israëlische kant). Bij mensen thuis geweest, bij ze gegeten of zelfs geslapen.. Zo hebben we het leven in een kibbutz ondervonden (gratis zwembad!!), shabbatdiner meegemaakt, met een truck meegereden, met z'n 5-en op de achterbank gezeten, gedropt midden in de woestijn met: 'vanaf hier is t nog 2 km lopen' okeee. 1. Het was IN de woestijn, 2. Het was donker 3. We waren met z'n tweetjes 4. We hadden gelukkig wel licht dankzij t. Caro! 5. We voelden ons duidelijk niet op ons gemak, maar teruggaan was ook niet echt een optie (in het donker terugliften op een weg waar niet veel auto's komen en we dan nog geen slaapplek hadden. De camping die midden in de woestijn lag had tenminste een plek voor ons).
Onverantwoord? Een beetje wel ja.. Maaar, gelukkig was aldaar de ranger die ons vrolijk vertelde dat het zeker wel 5 km lopen was en Er zich hyena's, wolven en slangen in t gebied bevinden. Hij sloot zijn verhaal voortreffelijk af met: wacht, ik breng jullie wel even.
Dolblij uiteraard!

Deze week steden en strand bezocht en n hoop mooie natuur gezien en gelukkig 2 Franse jongens met een huurauto ontmoet die vanuit het zuiden heel toevallig op het moment dat ik anders alleen verder zou reizen nou net ook richting Jeruzalem gingen. Jeej.
Op ditzelfde moment vonden er 3 aanvallen plaats van Arabische mannen op een Israëlische bus, auto en legertruck zo'n 25 km bij mij vandaan. In die bus had ik 2 dgn daarvoor nog gezeten.. Zo komt het allemaal ineens dichtbij! We hebben die avond de stad verlaten, goed getimed want een kwartier nadat wij plaats van delict gepasseerd waren heeft er nog een aanval plaatsgevonden.

Sindsdien schiet Gaza (die beschuldigd worden van deze aanvallen) raketten op Israel en bombardeerd Israel Gaza. Jullie snappen wel, de spanning loopt op. Maar goed dat ik morgen vertrek.
Alles wat ik nu vertel komt trouwens van 2e hand (nieuws en Israëliërs en heb er zelf dus niks direct van meegekregen en dus ook geen rede voor angst.)

En nu zit ik dan in Jeruzalem. M'n tijd te verdoen tot ik naar t vliegveld kan vertrekken. Jeruzalem, absoluut een mooie afsluiter van t geheel. Je zou hier makkelijk een week kunnen vertoeven..

Wat betreft het conflict, m'n visie is milder geworden. Wil niet zeggen dat het geheel omgekeerd is. En uiteraard is het nog weer complexer geworden.. Maar iedereen die binnenkort in m'n buurt komt zal ik ongetwijfeld bestoken met wat ik gehoor en gezien heb. Dus pas op :p Al is het absoluut waardig om over te praten :)

Bedankt voor het lezen en de reacties. Tot snel!
X

  • 22 Augustus 2011 - 18:57

    Ome Jan:

    Heftig hoor, ik weet niet van wie je dat avontuurlijke bloed vandaan hebt. Ik hoop en bid (nu even een schietgebedje) dat je veilig aankomt, en niet op schiphol nog even struikelt of zo, maar helemaal veilig op je thuisbestemming aankomt. Je kan het nu allemaal uit eigen ervaring beoordelen. Alle verhalen zullen ook wel tegenstrijdige gevoelens in je los maken, (ver)oordelen is geen optie denk ik. Is het nu een menselijk conflict tussen de Palestijenen en Israel, of heeft God zijn volk, waar hij ooit mee is begonnen nog steeds speciaal op het oog. En werkt Hij door alle agressie heen aan zijn plan. En kunnen wij als christenen hier van leren? Tot gauw!

  • 22 Augustus 2011 - 19:50

    Papa:

    Kan niet wachten je in Dusseldorf weer te zien.
    Was het maar waar op schiphol zoals ome Jan schrijft...;)
    Tot over 10 uurtjes ik ga nu gauw naar mijn mandje..

    Liefs ons.

  • 22 Augustus 2011 - 20:42

    Marit:

    Oow Lieve Jo!

    Nou geen gekke dingen meer hoor... Je bent bijna weer veilig thuis!
    Houd nog even vol deze laatste uurtjes... en tot morgen!

    Xx

  • 23 Augustus 2011 - 09:19

    Annique:

    Jola! Had je van de week al even gesproken, gelukkig maar :). Dametje, de vliegreis zit er reeds op denk ik. Zie je hopelijk snel weer in het immer regenachtige Amsterdam! XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Israel en Palestina

Recente Reisverslagen:

22 Augustus 2011

Het einde in zicht

10 Augustus 2011

Tijd voor een nieuw verhaaltje

02 Augustus 2011

Hebron, Ramallah en Nabusalih

24 Juli 2011

Jericho en galgilia

19 Juli 2011

1e indrukken
Jolanda

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 50127

Voorgaande reizen:

14 Juli 2011 - 23 Augustus 2011

Israel en Palestina

07 Juni 2009 - 17 Juli 2009

Suriname

09 September 2007 - 15 Maart 2008

Engeland

18 Februari 2012 - 30 November -0001

Australie

Landen bezocht: