1e indrukken - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jolanda - WaarBenJij.nu 1e indrukken - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jolanda - WaarBenJij.nu

1e indrukken

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

19 Juli 2011 | Nederland, Amsterdam


Zo! Eindelijk een berichtje van mij.

Inmiddels al 5 dagen in het door sommige gevreesde land, maar t bevalt mij goed! De 1e dag in tel aviv aangekomen, waar ik zelf het meest tegenop zag. Maar het viel alles mee. Ik reisde samen met 2 anderen en we zijn met z'n drieën voor de douane gaan staan en kregen dus vragen op ons drieën gericht. Waar we heen gingen, wat we kwamen doen, wat we studeerde en waar, waar we woonden (op beide laatste vragen nam hij genoeg met 'the Netherlands'.) en hoeveel geld we bij ons hadden, want een dag hier kostte echt wel 60-80 USD.. Mooi niet! Na 5 minuten mochten we dus doorlopen. Fijn!

In tel aviv opweg naar ons hostel bij de weg vragen al meteen een sleutel van n appartement aangeboden gekregen, wat we voor het hostel betaalden konden we hem ook betalen en dan zaten we veel beter. Die deal ging natuurlijk niet door. Gevolg: warme nacht in het hostel. Mooi strand hebben ze hier, alleen een beetje jammer van de kwallen!

Volgende dag de weg vervolgd naar Jeruzalem. De klaagmuur bezocht tijdens shabbat. Horde joden aangesneld (bijna rennend, wat een haast hebben deze mensen). Een preek gehad van n joodse vrouw over dat het land van hen is aangezien zij uitverkoren zijn, nu tijd is om te bekeren want als Jezus eenmaal komt zijn we te laat n zullen we allemaal aan dr jas hangen in de hoop dat ze ons mee zal nemen, maar dan zijn we mooi te laat. Rustig aangehoord, niks mee gedaan.
Wel 3x een opstandje met stenengooiers meegemaakt, dit veroorzaakt door een ruzie tussen twee arabische families en die families zijn groot!! Haha. Bij de derde kwam traangas te pas vanaf het Israëlische leger, maar heb me geen moment onveilig gevoeld.

Afijn, wat me tot nu toe al behoorlijk opgevallen is in Israël is dat mensen elkaar niet laten uitstappen, maar zodra de deur open gaat met z'n 5-en tegelijk eerst willen instappen.. En dan wij er nog uit of in, nadat iedereen is voorgedrongen, terwijl we drie keer zo groot zijn met onze tassen/koffers.. Onmogelijk en asociaal. Daarnaast zijn praktiserende joden vrij arrogant, maar dat zal wel door het gevoel uitverkoren te zijn komen. De Palestijnen daarentegen zijn een bijzonder aardig volk. Denk nu niet: 'zie je wel, ze staat aan hun kant', ik omschrijf slecht wat ik zie.

De volgende dag de bus gepakt eerst naar Ramallah en daarna naar Nablus. 4 checkpoints gepasseerd, maar 1 bemand. Geen problemen, nergens hoeven stoppen. Je merkt wel meteen t verschil, minder mooie huizen, minder goede wegen en vuil langs de rand van de weg en overal hoofddoeken natuurlijk. In nablus aangekomen naar n mooi appartement gebracht. Naar een oude zeepfabriek geweest, presentatie over t conflict en rondleiding door de oude stad gehad. Je vindt hier op straat overal pamfletten met foto's van strijders (typische afbeeldingen van terrorist, alleen zijn het geen terroristen) die tijdens de intifida gesneuveld zijn.
Daarna ergens op de 7e verdieping wat gedronken, uitzicht ten overvloede!
De volgende dag in de 2 zh geweest en n rondleiding gehad en 's middags eerste 2 lessen gegeven in t vluchtelingenkamp. Vermoeiend kan ik vertellen! Wat een energie vergen die kinderen! Het vluchtelingenkamp bestaat uit stenen huizen, allemaal boven op elkaar gestapeld en de straatjes tussen de huizen door zijn een meter breed. Behoorlijk armoedige boel. Ze lijken alles te hebben, maar de situatie wordt steeds slechter. Er wonen 30.000 mensen waarvan 65% kinderen en 60% werkloos, er komen steeds meer kinderen bij terwijl er geen geld is. Wel is er een school, maar niet heel goed, alles vrijwel vrijwillig.

We hebben een leuke groep, de Palestijnse studenten gaan continu met ons mee en begeleiden ons goed. Jammer dat alles echter op z'n dooie gemak gaat hier.
Stage stelt nog niet veel voor, maar misschien komt dat nog.

Sorry voor het lange verhaal. Conclusie: ik leef, ti's prima vertoeven hier en goed om de situatie van dichtbij te bekijken. Daar de volgende keer meer over :)  

  • 19 Juli 2011 - 08:25

    Tante Marga:

    Lieve Jo,

    Je hebt een prima verslag gedaan en je hebt al veel gezien en gevoeld.
    Ik ben enorm trots op je en vind het geweldig wat je allemaal doet.
    Ik kan wel zeggen: jij leeft echt:)
    Het ga je goed, we denken aan, en bidden voor je!
    Dike kus tante Marga

  • 19 Juli 2011 - 09:49

    Annet:

    Super! Ik heb Tel Aviv alleen maar van de zakelijke kant 'gezien' en dan is dit een heel verschil. Ik zie uit naar je volgende verhaal!

    Succes met alles! Ik denk aan je!!!

    XX Annet

  • 19 Juli 2011 - 10:01

    Desmond:

    Hey Jolanda,

    Goed om te horen dat je nog leeft, al maak ik me daar niet druk om. Wat een ervaringen nu al. Je verslag is fijn om te lezen en het geeft een goed beeld hoe het daar is. Succes verder Juf Jolanda.
    Ik ben benieuwd naar de foto's maar die komen vast nog.

    Liefs Des

  • 19 Juli 2011 - 10:46

    Annique:

    Dag kippenkopje, had ook niet anders verwacht dat je alles als een avontuur zou zien.. ' o, goh, leuk, ze hebben hier traangas en stenen. ' Kus!

  • 19 Juli 2011 - 11:19

    Papa Mama Marit:

    whoh nou jij leeft echt ja!!wat een verhaal fijn dat het je goed gaat zullen je mail vanavond uitgebreid beantwoorden:) wij hier in France heerlijk aan het bijkomen caravanluxe bevalt prima ha ha geen piesemmer meer..
    liefs dikke kus ons
    Ps. of wij het zo veilig vinden?..maar gelukkig jij wel...

  • 19 Juli 2011 - 17:36

    Sarah:

    Ach ja, traangas en stenen gooien; ik voel me gewoon veilig.. Muwhaha! Maar klinkt leuk daar lieff; ben blij dat je het naar je zin heb en dat je ook al wat culturele dingen heb kunnen doen!!
    Vluchtelingenkamp klinkt best confronterend; maar fijn dat jij daar wel wat kan beteken met het lesgeven!!
    Geniet in ieder geval van je tijd daar en laat wel regelmatig wat van je horen hoor...
    xxxx

  • 19 Juli 2011 - 18:51

    Sylvia:

    Hee Jo,

    Wat kun je allemaal meemaken in een paar dagen zeg!

    Lijkt me raar om alles in het echt te zien wat je normaal alleen op tv ziet en denkt; ach, dat is zo ver weg....
    En dan sta je er ineens midden in!

    Ik hoop voor je dat je stage iets leuker wordt, anders; extra genieten van je vrije dagen! :-) (Maar daar ben ik niet bang voor)

    Geniet ervan!

    Dikke knuffel en liefs,
    Sylvia


  • 20 Juli 2011 - 11:07

    Rolf, Esther En Timo:

    Dag lieverd,

    Wat een heerlijk verhaal!! Goed te lezen dat het goed met je gaat!! We moeten wel bekennen dat we een ons haast geen voorstelling kunnen maken van hoe het daar is en van je belevenissen.

    Wij nu even lekker slapen, vertrekken vanavond naar Frankrijk. We hebbn heel veel zin !

    Blijf lekker genieten meid, maar wel voorzichtig doen hè!!

    Dag lieve jo!!

    Dikke kus

  • 20 Juli 2011 - 17:35

    T.Caro:

    Ha die Jo,
    Wat leuk weer een verslag van je te lezen !
    Tja, je hoorde mij zeker denken: die is voor Palestijnen...........Nou ik kan uit ervaring van mijn bezoek in dit gebied en zeker beinvloed door mijn lieve zus wel ver met je mee gaan hoor !
    In ieder geval,wes maar blij dat ze rustig aan doen,het zal er ook wel warm zijn denk ik .
    Die klaagmuurceremonie/bezoeken op de sabbat,tja wat een happening he?!
    Nou geniet van je stage en al je ervaringen van op nieuw een andere cultuur/land bezoeken !
    liefs t. Caro

  • 20 Juli 2011 - 18:32

    Opa En Oma Van Limpt:

    Lieve Jo,
    Hier een reactie van ons (de eerste was denk ik mislukt).
    Wat heb jij in die 5 dagen al veel meegemaakt.Eerst in eruzalem en vooral in Palestina(steenen gooien enz.)
    Geef opa's portie maar aan fikkie.
    Doe wel voorzichtig daar, maar geniet van alles en kom veilig weer in Amsterdam terug.
    Liefs en gebed,Opa en oma van Limpt

  • 22 Juli 2011 - 21:04

    Erika:

    Heey Jolanda. Zit je nu alweer in t buitenland. Ben je op vakantie of loop je stage? Je durft wel, daar naar toe te gaan. Doe voorzichtig. Kussss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Israel en Palestina

Recente Reisverslagen:

22 Augustus 2011

Het einde in zicht

10 Augustus 2011

Tijd voor een nieuw verhaaltje

02 Augustus 2011

Hebron, Ramallah en Nabusalih

24 Juli 2011

Jericho en galgilia

19 Juli 2011

1e indrukken
Jolanda

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 50140

Voorgaande reizen:

14 Juli 2011 - 23 Augustus 2011

Israel en Palestina

07 Juni 2009 - 17 Juli 2009

Suriname

09 September 2007 - 15 Maart 2008

Engeland

18 Februari 2012 - 30 November -0001

Australie

Landen bezocht: