Hebron, Ramallah en Nabusalih - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Jolanda - WaarBenJij.nu Hebron, Ramallah en Nabusalih - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Jolanda - WaarBenJij.nu

Hebron, Ramallah en Nabusalih

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

02 Augustus 2011 | Palestina, East Jerusalem

Wat ik de vorige keer vergeten te vertellen ben over onze ontmoeting met de Israëlische soldaten toen we de muur wilden bekladderen, is dat ze oa vroegen wat we kwamen doen. Wij: 'we just want to take a look at the wall'. Soldaat: 'which wall?'. Wij: 'euhm, the one you're standing for?'. Soldaat: 'aah okay, why?'. Wij: 'because we don't have a wall in Holland?!' Sukkels, haha.

Maar goed, nu over de afgelopen week :). Mijn ervaringen zijn inderdaad een beetje veranderd. Nablus heeft namelijk niet direct met de bezetting te maken en we zijn deze week in Hebron, Ramallah en nabusalih. Ik heb een hoop gehoord en een hoop gezien. Ik zal proberen jullie zoveel mogelijk hierin mee te laten delen. Als je dit alleen leest om te weten of t nog goed gaat kan je het onderste dus skippen :p haha.

Hebron is de grootste stad in de westbank. 20% van de stad is in bezit van settlers. Dit zijn israelischers die illegaal in Palestijns gebied wonen en nemen zo steeds meer Grondgebied in beslag. In dit geval dus binnen in een stad. Met het gevolg dat als je daar loopt rechts Israëlische huizen staan, omgrensd door n hoge muur waar soldaten de boel bewaken en links Palestijnse huizen staan. Iets visuelender: een fikse burenruzie maar dan vertienvoudigt tussen een hoop wijken. Niet te vergeten dat er 126 camera's hangen om de Palestijnen continu in de gaten te houden.. Boven een smal winkelstraatje dat precies op zo'n grens loopt zijn roosters boven gehangen omdat de settlers vaak troep naar beneden gooiden of stenen of iets dergelijks.

Vervolgens mondt de straat uit op een checkpoint. Deze moet je door wil je bij  het graf van Abraham, isaak en Jacob komen. Hier is een moskee overheen gebouwd. Sinds 1994 is deze opgesplitst in een joodse en moslim kant aangezien er toen een Israëliër tijdens het vrijdaggebed van de moslims in de rondte heeft geschoten.. Als je dan nog iets verder loopt, vindt je een weg waar longitudinaal beton blokken een afgrenzing vormen. Aan de ene kant (1/4e vd weg) mogen Palestijnen lopen en de rest vd weg mag alleen door setlers gebruikt worden. Palestijnse auto's komen er dus sowieso niet door. Bizar!
Volgende dag Ramallah. Qua bezetting soortgelijke situatie als in nablus. Naast de checkpoints die je passeerd op de weg heen merk je er verder weinig van. Hier wel een presentatie gehad van al haq. Dat is de grootste human rights organisatie van het midden oosten en zij kwamen ook met behoorlijk wat treffende voorbeelden van plaatsen waar je wel degelijk iets merkt van d bezetting..
Later die dag zijn we naar nabusalih geweest. Dit is een dorpje vlak buiten Ramallah. Aan de overkant van dit dorp ligt een settlement dat 2x zo groot is als t dorp zelf en zij bezetten alle 3 de waterbronnen van dat dorpje. Gevolg: maar 12 uur water per week..
Sinds 2009 hebben ze daarom elke vrijdag niet-geweldadige demonstraties. Ze houden dit al 1,5 jaar vol terwijl het Israëlische leger hier elke vrijdag arrestaties verricht, met traangas, rubber of scherp schiet. Ook vallen ze af en toe op een willekeurig moment het dorp binnen om dan bijvoorbeeld een jongen van 11 mee te nemen en op te sluiten met het excuus achteraf dat ze dachten dat hij 18 was en de beschuldiging van stenen gooien.
Ook dit dorpje wordt dag en nacht in de gaten gehouden door soldaten.
Dit is allemaal maar een greep uit de shockerende hoop die we te horen en te zien hebben gekregen, maar daarna ging het zeker wel kriebelen om mee te gaan demonstreren.
Toch is openbare haat nog ver te zoeken bij deze mensen.
Het feit dat er in Israël dienstplicht bestaat ongeacht of je achter de bezetting staat of niet speelt hier denk ik een kleine rol in. Ze voeren 'alleen maar' hun order uit.

Ben inmiddels over de helft van m'n stage en begin steeds meer en meer mee te krijgen van het land en de cultuur. Beter snappen doe ik het denk ik nog niet. De complexiteit is hier hoog.

Stage = stage, opzich prima maar niet uitmuntend. Van de week zijn we met alle kinderen naar een zwembad gegaan. Drie baden, 1 peuterbad, 1 jongensbad en 1 meidenbad. Om wat westersheid te integreren hier zijn wij lekker het jongensbad ingesprongen. Let wel, een limiet van 10 minuten en uiteraard met de kleren aan! :) was leuk!

Vandaag is weer een nieuwe week gestart. Weekend is hier vrijdag en zaterdag. morgen start de ramadan en daarom gaat vannacht de wintertijd in. Uurtje langer slapen dus, jeeej!

Gebeurd er verder nog wat in de rest van de wereld? Het laatste wat ik mee heb gekregen is over Noorwegen en Amy Winehouse..

Nou, hoop dat jullie genoten hebben van de nieuwe les over  Palestina :) als het teveel wordt hoor ik t wel.

M'n voeten zijn vies (zand, zand, zand, stof) dus die ga ik maar weer eens schoonmaken.

Had dit gister al willen plaatsen, maar niet gelukt. Kan ik nu mooi nog even vertellen dat toen ik gister thuiskwam we inene geen water meer hadden. En nu nog steeds geen water hebben. En geen water betekent niet afwassen, toilet niet doorspoelen, niet tandenpoetsen en die mooie voeten van je dus nog steeds niet gewassen. Dus toch in nablus zelf nog ondervonden wat de invloed van de bezetting is..

• 02 Augustus 2011 - 12:52

Papa Mama Marit:

Dag lieverd,
    wat een les weer over Palestina ik moest het natuurlijk wel even twee keer lezen...(was ook geneigd om gelijk naar onder te scrollen om te kijken hoe het met je zelf is ha ha )
    ik pas vandaag op Timo Marit en Papa zijn aan het canyoningen met twee vriendinnen van Marit hun broer en Es' en Rolf in de rotsen je begrijpt ik bood mij vrijwillig aan om op te passen!
    Ga nu even zwemmen met Timo het weer is hier heerlijk we genieten volop blij je gister gesproken en gezien te hebben op msn.
    Geniet nog even van alle indrukken maar kijk ook goed uit en ga nou maar niet demonstrere

• 02 Augustus 2011 - 12:57

Mama:

Ho drukten op en verkeerd knopje en weg was die al... Grr!! Moest nog een n achter het laatste woord en wilde nog even zeggen dat ik je al helemaal zag springen in dat jongensbad...;) maar je kunt de wereld niet verbeteren hoor dus kijk een beetje uit met dat soort capriolen ha ha

Nou dikke kus ons.

• 02 Augustus 2011 - 17:01

Tante Ineke:

hoi jolanda,
    Goed om weer wat te lezen. Wat een indrukken en wat een ingewikkeldheid om een mening te kunnen vormen. Kan mij voorstellen om te willen demonstreren maar...... niet handig. Vertel maar om je heen als je thuis bent wat je gezien hebt dat werkt ook al nuancerend als er teveel van 1 kant gekeken wordt. Hier alles goed. Geen wereldnieuws maar ook belangrijk.... Wij hebben een kleinzoon Joel gekregen en zijn reuze blij en trots.
    Nu nog hard werken maar hopen eind augustus /begin september nog een last minute te boeken naar de zon want daar zijn we in het koude nederland wel aan toe.

Veel plezier en doe......

liefs uit Waddinxveen

• 02 Augustus 2011 - 19:28

Tante Marga:

Lieve Jo,

Wat zal ik blij zijn als je weer op nederlandse bodem bent:)
    Begin het nu echt een beetje eng te vinden!
    Maar goed dat je mijn dochter niet bent, had ik geen oog dicht gedaan:)
    Pas goed op jezelf hoor en doe geen rara dingen, die tante Marga ook niet zou doen (die was niet eens vertrokken hahaha)!
    Net terug van een dagje Bloemendaal, waar Sonja Titus en de kids op vakantie zijn.
    Een dagje strand (eindelijk warm weer, ook al is het maar voor een paar dagen). Blij dat ik zo zand en stof onder mijn eigen douche kan afspoelen, je zal toch geen water hebben:)
    Nou meid, we kijken uit naar je volgende verhaal pppffff
    Dikke kus uit Zeewolde

• 02 Augustus 2011 - 19:31

Opa En Oma Van Limpt:

Lieve Jolanda,
    Wat maak jij en de anderen veel mee.Moeilijk voor ons een goed beeld te krijgen,wat zich daar allemaal afspeelt.Maar hoe je ook geraakt wordt door alles wat je ziet en hoort,hou je rustig en doe geen gekke dingen Jo.Wereld nieuws! oma en tante
    Ans rijden deze week een fiets- 4daagse in de kop van Noord-Holland.
    Opa vist daar word je minder moe van.
    Pas goed op je zelf en tot weerzien.
    Veel liefs,groeten opa ( ook namens oma).

• 05 Augustus 2011 - 10:05

Annique Van Der Horst:

Spannend, spannend! Kijk uit, hè! Ik ben weer lekker thuis, jij over 18 daagjes :D X

• 05 Augustus 2011 - 15:58

Buurvrouw:

Hoi jo,ik geniet weer volop van je mooie verhalen,maar idd kijk uit door in het jongensbad te springen,geweldig wat jullie weer doen,nou meis hou je taai en ik wens je veel schoon water :)

Gr.Marian