Jericho en galgilia - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Jolanda - WaarBenJij.nu Jericho en galgilia - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Jolanda - WaarBenJij.nu

Jericho en galgilia

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

24 Juli 2011 | Palestina, East Jerusalem

De eerste week achter de rug, en ik begin het steeds leuker te vinden hier! Stage in het zh wordt leuker omdat ik mensen begin te kennen, de laatste 2 dagen continu me een co meegelopen die Engels sprak en dingen wilde uitleggen. Wanneer er niks uit te leggen viel hebben we het over heb conflict gehad of over cultuurverschillen als relaties/trouwen en het niet mogen daten hier.. Heel interessant allemaal. Het lesgeven aan de kinderen in balata begin ik ook wel te waarderen. Ik leer wat namen kennen en wat Arabisch en dat helpt voor de toegankelijkheid. Al zijn de twee meeste worden die ik gebruik: la=nee en gallas=stop/genoeg. Haha

Vrijdag zijn we naar jericho geweest. Hier met n kabelbaan omhoog geweest, bij de burgemeester langsgeweest en vervolgens naar de dode zee geweest. Een rare ervaring. Het drijven uiteraard heel leuk en bijzonder (die ochtend m'n elleboog nog open geschaafd en dat heb ik uiteraard gevoeld, oeps!) maar we zijn aan de Israëlische kant gegaan. Hierdoor konden de palestijnse studenten niet mee, maar konden wij wel in bikini en aan de Palestijnse kant schijnen überhaupt alleen mannen te zwemmen. Maar goed, meteen een wereld van verschil. Op de parkeerplaats liep een vrouw de boek te coördineren en daar had ze blijkbaar een pistool voor nodig, want die droeg ze bij haar. Aan de kassa deden ze heel onaardig, en inene allemaal halfnaakte mensen, haha!
Nouja, even lekker gedreven, gezond in 40 graden want zowel jericho als dode zee zijn bloedheet.
Daarna terug naar nablus. Een aantal checkpoints gepasseerd die bemand waren, best spannen want ik was (achteraf heel dom) m'n paspoort vergeten, of nja vergeten, wie bedenkt zich überhaupt z'n paspoort mee te nemen binnen 1 land terwijl t alleen maar kans meebrengt om m kwijt te raken.. Wel aangehouden, niet gecontroleerd en we mochten overal door. Ben stiekem wel benieuwd wat er gebeurd was als ze wel gecontroleerd hadden.
Aangekomen in nablus zijn we met reham (Palestijnse student) naar huis gegaan aangezien we n jurk nodig hadden voor n bruiloft later die avond. We kregen daar thuis eten voorgeschoteld van haar moeder, galiameloen, komkommer en tomaat en brood dat eerst gedipt diende te worden in olijfolie en daarna in satar, mix van thijm en sesam, super lekker! We mochten uiteraard niet weg voordat het op was!
Daarna dus n kijkje genomen op n bruiloft, was wel grappig. Taart helaas gemist.

Zaterdag, naar galgilia geweest. Is een dorpje dat volledig omgeven wordt door de muur met maar 1 in- en uitgang voor Palestijnen, en nog n aantal in- en uitgangen voor alleen israelischers. Deze worden bewaakt door soldaten. Wij hadden spuitbussen gekocht om op de muur te gaan spuiten. We kwamen daarom terecht bij n groepje van deze soldaten om naar de andere kant van de muur te komen. Uiteraard deden zij moeilijk. Ze wilden alleen de legitimatie van de Palestijnen zien en we mochten alleen met hen naar de andere kant en dan niet meer terug of ze mochten niet mee. Absurd! Als Brugman gepraat, als Brugman mooi niet gepasseerd. We zijn als groep bij elkaar gebleven en dus niet naar de andere kant van de muur geweest. We hebben in galgilia een ander stuk muur opgezocht en die volgekladderd met stukken tekst. Zeker na onze confrontatie met de israëlische soldaten gaf dat een voldaan gevoel.

Wat me bijzonder opvalt hier, en dat is misschien ook wel gelijk een groot verschil tussen de israëliërs en de Palestijnen, is dat de mensen die je hier spreekt over het conflict er heel erg rustig onder zijn, totaal niet gefrustreerd of vol haat erover spreken, terwijl ik dat wel had verwacht. Israëliërs echter arrogant en heel stellig en proberen je ook te overtuigen van hun gelijk..
Overigens heb ik al wel meegekregen dat de studenten van hier relatief rijk zijn, dus niet het beste beeld geven over het conflict. Mochten mijn ervaringen veranderen, horen jullie het :)

Tot zover. Spoedig meer!

Ik vind trouwens dat jullie hier allemaal eens n kijkje moeten nemen, want het is niet eng, heel mooi en n fantastisch volk.

Toedelsss

• 24 Juli 2011 - 07:36

Papa & Mama:

Hey Jolanda, weer een mooi verhaal! Blij dat we je gister even gesproken hebben en we hopen dat het vandaag ook lukt. Wij zijn ook blij dat je het wat beter naar je zin krijgt. Het is ook leuk om wat van de lokale gewoonten mee te krijgen zoals de bruiloft en het eten bij iemand thuis. Geniet van wat je meemaakt en we horen weer van je!!
    Hier in Frankrijk is het ook goed, het gezellig en een mooie omgeving. Het weer zou wat beter kunnen.

Dikke kus Papa, Mama en Marit

• 24 Juli 2011 - 11:56

John En Ineke:

Dank je wel weer voor het verslag, moet al een hele ervaring zijn. Succes verder met al wat je doet.

• 24 Juli 2011 - 19:43

Tante Marga:

Lieve Jo,

Fijn weer wat van je te horen!
    En wat heb je weer van alles meegemaakt:).
    Ben benieuwd wat voor teksten jullie nu op de muur hebben gespoten?
    Nog veel plezier en liefs vanuit een druilerig en koud Zeewolde.
    Dikke kus tante Marga

• 24 Juli 2011 - 22:05

Tante Ineke:

Wat een boeiend verhaal. Ik zou wel een paar dagen mee willen lopen. Bijzonder hoe jij het verschil beschrijft tussen israelieten en palestijnen. Uitverkoren of niet dan nog past ons een nederige houding.
    hoop dat je ook nog veel van je stage kan leren op medisch gebied en anders is het toch een geweldige levenservaring. Het ga je goed en Gods bescherming toegewenst. Dikke kus t. ien en de rest natuurlijk.

• 26 Juli 2011 - 17:23

Judith:

Hee Jo,
    Wat gaaf om te lezen allemaal zeg. Doe voorzichtig en geniet van alles wat je meemaakt en ziet.
    Liefs van mij

• 27 Juli 2011 - 18:01

Opa En Oma Van Limpt:

Lieve Jo,
    Wat een bijzondere dingen maak je toch mee en wat interessant.Zwemmen in de dode zee met schaafwondjes lekker he! en dan een palestijnsebruiloft bezoeken,tof hoor ennog is het einde niet.Blijf genieten maar kijk wel uit,neem wel altijd je paspoort mee haha!
    Oma is 2 dagen fietsen met tante Ans,komt vanavond weer thuis.
    Groetjes opa(ook namens oma)

• 02 Augustus 2011 - 07:49

Richelle:

Hoi Jo!

Gaaf om je verhaal en je ervaringen te lezen! Zal vast indrukwekkende momenten met zich meebrengen. Geniet ervan. Ik kijk uit naar het volgende verslag.

Liefs Riet