Queensland - Reisverslag uit Mareeba, Australië van Jolanda - WaarBenJij.nu Queensland - Reisverslag uit Mareeba, Australië van Jolanda - WaarBenJij.nu

Queensland

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

04 September 2012 | Australië, Mareeba

Na het vorige verhaal hebben we alweer een hoop meegemaakt. We zitten op het moment in Weipa wat betekent dat we sinds ons vertrek vanuit Melbourne al ruim 6000 km hebben afgelegd. Zowel de tijd als kilometers vliegen dus voorbij. We hebben de hitte bereikt. Tropisch klimaat hier in het noorden van Australie.

Vanuit Brisbane hebben we een Belg en een Rus opgepikt. De Belg ging maar voor een nachtje met ons mee, gelukkig want met zijn vijfen in de auto was toch wel krap. De Rus, Paul, is een week bij ons gebleven. Had nog nooit gekampeerd dus hij viel gelijk met de neus in de boter. Bush kamperen, 4WD tracks en een aantal bezoekjes aan watervallen bracht ons in Cairns. De navigatie die we bij hebben is geweldig. Kent zelfs de meeste onbegaanbare paden en stuurt je ook juist gerust over deze wegen. Geen nood, want we weten zo wel altijd nog waar we zijn.

In Cairns hebben we in een hostel geslapen ter onderbreking van het kamperen. Hier hebben we afscheid genomen van Paul en hard gezocht naar een nieuw reismaatje. Deze hebben we helaas niet in Cairns gevonden. Met zn drieeen vermaken we ons ook prima.

Vanaf Cairns vervolgde de reis zich naar Cape Tribulation van waar je alleen nog met een 4WD verder kan. Laten wij die nu net tot onze beschikking hebben… Een hoop hobbelige wegen, zand wegen, bospaadjes en rivier doorstekerij. Af en toe springen Annique en ik uit de auto om eerst de rivier door te lopen om te zien hoe diep het is. Opgepast, er is krokodillen gevaar. Wanneer het heel viezig water is, zetten wij dus mooi geen stap buiten de auto. Om het wat visueler te maken, bij de diepste rivier die we door gestoken zijn stond het water tot aan onze heupen. Achteraf hoorden we dat een grote zoutwater krokodil hier huishoudt, oeps. Gelukkig niets van gemerkt. Onze ruige 4WD, inmiddels Elena genaamd, brengt ons elke keer hortend, stotend en af en toe wat zinkend toch veilig aan de overkant.

We komen op afgelegen plaatsen met fantastische uitzichten. Blauwer dan blauw water en witte stranden terwijl we vlak daarvoor niets anders dan bomen zagen en rode stoffige wegen voor zo’n 2 uur. Dit mooie strand genot helaas alleen voor de ogen. Zwemmen gaat niet. Het water zit vol met krokodillen, haaien, dodelijke kwallen en pijlstaartroggen; domper. Wel ook een schildpad en dolfijnen gezien.

Af en toe gooien we onze hengel uit. Annique heeft al een ware spotted cod gevangen en ik heb zowaar een haai aan de haak geslagen. Bedolven onder het haaienbloed door zijn sterke spartelingen deze maar weer terug gegooid in zee. Dit keer in plaats van onze haren wassen in een emmer kwamen we een mooie badkuip tegen in het bos waar continu vers water doorheen loopt. Daar hebben we het stof van ons afgewassen. Ineens iets minder bruin dan we dachten.

Hier in het noordste puntje zijn met name aboriginal communities te vinden. Alcohol is in deze gemeenschappen een groot probleem en op veel plaatsen geldt daardoor een alcohol verbod. De stuipen op het lijf jagende verhalen over auto’s die overvallen en afgebrand worden om maar tot de beschikking van een drupje alcohol te komen, bracht ons op de camping aan de zee in Mapoon, een aboriginal community. De vele muggen hier namen snel onze aandacht over en de volgende dag waren we met niks anders bezig dan krabben, krabben en krabben. Wakker worden met minstents 20 muggen op elk raam van de tent is niet fijn.

Inmiddels zijn we onderweg richting the Northern Territory (Darwin). 2500 km te overbruggen in drie dagen. Iets waar we juichend en joelend naar uit kijken. Tot dusver hebben we een cassowary, emu, dolfijnen, schildpad, haai, walvis, gifgroene kikker, possoms, kangoeroes, wallabies, waterslang, python, koeien, wilde varkens, roofvogels, dingo-achtige-honden, konijnen, bush-turkey’s, mieren (groen kontige die je kan eten; limoen-achtige smaak), MUGGEN, vossen, spinnen, hagedissen en leguanen. Allemaal in het wild. Koala’s en krokodillen staan zeker nog op de spot lijst.

We bakken regelmatig dampa in het vuur. Brood, bestaande uit zelfrijzend bakmeel, bier, zout. Dat geeft ons weer wat voedingsstoffen als er geen supermarkt in de buurt is voor een aantal dagen. We eten goed hoor. Bijna elke dag nieuw ijs in de koelbox om groenten en vlees koel te houden. In gevaarlijk krokodillen gebied slapen we gezellig met zijn drieën in de rooftop tent en zweten we ’s nachts uit onze slaapzakken van benauwdheid. Op andere dagen zetten Annique en ik braaf onze tent op. Schone haren is meer uitzondering dan gewoonte, maar jurkjes en make-up bevinden zich nog altijd binnen handbereik. Telefonisch bereik wordt steeds minder. Een mierenheuvel waar 3G op staat geverfd ergens in the middle of nowhere langs de kant van de weg moet ons redden. Hier konden we precies 1 streepje bereik opvangen.

Binnenkort hoop ik wat foto’s op facebook te kunnen zetten, dat geeft toch altijd nog een wat betere indruk.

Liefde vanuit Queensland.

• 04 September 2012 - 13:15

Marit Van Keizerswaard:

Wauw.. Klinkt super allemaal. Al zou het mijn reis niet zijn haha. En fantastisch wat je allemaal al aan dieren hebt gezien. Behalve de muggen dan. Maar helaas ik zit ook helemaal onder! Alleen dan voornamelijk mijn voeten en benen! Succes weer. X

• 04 September 2012 - 14:36

T.Caro:

Tsjong,wat een belevenissen weer. Jullie maken wel heel wat mee en wat een natuur beschrijf je metwitte stranden,hobbelwegen ,bossen, al die dieren,gaaf hoor.Complimenten voor alle kampeersoberheid,ik mag dat wel.Alhoewel ik zelf wel ook van een lekker douche houd elke dag.Jullie nog heel veel plezier en belevenissen toegewenst,ben benieuwd of er weer een nw nationaliteit jullie gaat vergezellen/financieel de deler delen ;-) ENNE ,blijf goed uitkijken voor al die krokodillen,dat lijkt me maar niks. Is haaienvlees trouwens niet een delicatesse,had je misschien toch niet terug moeten gooien.........

• 04 September 2012 - 14:36

• 04 September 2012 - 14:38

T.Caro:

Sorry, ik ben weer eens ongeduldig twee keer op verzenden gedrukt.......

• 04 September 2012 - 14:43

Saar:

Waaaauw she's alive!!
    Begon me al lichtelijk zorgen te maken na zolang geen Skype, mail, whatsapp of sms :O!! Haha.. Maar wat klinken je verhalen heerlijk; echte avonturen !! En daarom zal ik je maar vergeven ;):P!! Vannacht btw wel over je gedroomd; haha..
    Maar urm dame; ga AJB nooooooit meer water in waar ook krokodillen in zwemmen..:O straks raak je je sexy legs nog kwijt! Hihii.. Overigens klinkt de binnenkomende voeding niet heel erg denderend; kom je -10 kilo terug :O:P!! Hihii.. Verder ben ik wel jaloers op alle dieren die je gewoon in het wild ziet; niet te gelove...
    En al die kilometers.... Pffff! Haha..

Nou genietse lieverd !!!! Heeeel veel plezier & voorzichtig doen... Miss you xxxxx

• 04 September 2012 - 15:33

Mama:

Blijf maar lekker slapen in de rooftop tent dan maar zweten..beter als dat ik straks geen Jo meer heb.
    Lieverd blijf voorzichtig doen en geniet van al het spotten der dieren;)

Die foto op fb van je rots sprong is maar goed dat ik daar niet bij was!
    Maar ziet er wel spetterend uit..

Liefs ons xx

• 04 September 2012 - 18:46

Mama Caro:

Jeetje dames ik krijg er slapeloze nachten van als ik jullie verhalen lees.
    Ik zei nog dat het er vergeven is van de zoutwater krokodillen en toch die rivieren maar doorwaden he?
    Kijk alsjeblieft goed uit. We willen jullie wel heelhuids weer terug hoo
    Hoop dat jullie snel weer een leuke medereiziger vinden, ik heb liever twee heren aan boord.
    Jolanda bedankt voor dit weer superleuke verhaal. Zo blijven we lekker op de hoogte van wat jullie allemaal uitspoken.
    Lieverds, heel veel plezier en genieten hoor!
    xx Cor en Caroline

• 04 September 2012 - 18:50

Mirjam :

Klinkt allemaal lekker avontuurlijk....gevaarlijk, hoe zal ik het noemen!
    Geniet ervan, genieten wij van je verhalen!
    Groetjes vanuit nog steeds zonnig Nederland , een beetje laat maar toch zomer!!

• 04 September 2012 - 20:10

Tante Ineke:

Zit ik nu een sprookjes verhaal te lezen of maakt mijn nichtje dit echt allemal mee.
    Ik vind het schitterend, indrukwekkend maar bovenal griezelig eng af en toe.
    Wat zal je strakshet Hollands leven saaaai vinden maar dan is er wel weer je bruisende familie en vrienden.

liefs en LETOP

• 04 September 2012 - 20:41

Joanne:

Leuk verhaal met leuke fotos op facebook!

• 06 September 2012 - 15:30

Oma En Opa Van Limpt:

Lieve Jo,
    Wat een spannende vakantieverhalen hebben jullie toch.
    Lijkt ons geweldig om mee te maken,maar wel heel eng en gevaarlijk.
    Kjik alsjeblieft wel uit met al jullie belevenissen.Want dieren zijn wel leuk om te zien, maar niet om van zo dichtbij mee te maken. We zien uit naar het volgende reisverslag.
    Liefs opa en oma van Limpt.