Schotland en Ierland.. - Reisverslag uit Bournemouth, Verenigd Koninkrijk van Jolanda - WaarBenJij.nu Schotland en Ierland.. - Reisverslag uit Bournemouth, Verenigd Koninkrijk van Jolanda - WaarBenJij.nu

Schotland en Ierland..

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

19 Januari 2008 | Verenigd Koninkrijk, Bournemouth

Zo nu is het al een aardige tijd geleden dat jullie wat van me gehoord hebben..
Inmiddels zijn Esther en Annegreet alweer bijna 2 weken weg en ik ben op vakantie geweest..
Eindelijk de trip naar Schotland en ierland gemaakt!

We (Ik en Loes) vertrokken op maandag 7 januari naar Glasgow.. eerst de bus naar het vliegveld en daar vlogen we dan rond 4 uur.
Natuurlijk had het vliegtuig vertraging en vlogen we een uur later.. we kwamen toen om half 7 op prestwick aan wat nog ver buiten Glasgow bleek te liggen..
Daar de trein genomen waar we ook nog aardig lang op moesten wachten, ook in de trein hebben we vlak voor het station van Glasgow nog een tijd stil gestaan en kwamen we uiteindelijk rond 8 uur/half 9 in Glasgow aan..
Het enige wat we wisten is dat we toen een bus 11 of 44 moesten nemen.. 44a kwam eraan dus daar sprongen we op.. bleek verkeerd te zijn dus daar sprongen we 1 halte later ook weer uit..:p
Uiteindelijk zaten we in bus 44 en werd ons verteld waar we eruit moesten.. Ja en dan sta je daar.. in het donker in een onbekende stad en dan weten dat je een stukje door moet lopen ergens naar links en dan de heuvel op..
De eerste die we links gingen was het duidelijk niet want dat was een heel smal.. en heel donker weggetje.. nja dus maar weer snel naar beneden gelopen en de volgende dan maar links.. toen kwamen we in de buurt maar een hostel zagen we nog niet.. toen maar het hostel gebeld en uiteindelijk waren we rond half 10 binnen..
We hadden een kamer voor 6 personen. Eerst maar ons bed opgemaakt en daarna eindelijk wat avondgegeten.. Een salade die we onderweg gekocht hadden.
Daarna waren we aardig moe en na wat gekletst te hebben lekker naar bed gegaan.
Volgende morgen was Loes al eerder wakker en had toen broodjes gehaald dus toen ik wakker werd konden we lekker ontbijten.
Daarna zijn we naar buiten gegaan, op weg de stad verkennen.. Vanuit het hostel hadden we heel mooi uitzicht over een parkje en de stad..
Die dag zijn we naar de universiteit (HEEL ERG MOOI!! Daar zou ik wel willen studeren!) naar het transport museum en naar Kelvingrove art gallery (of nja alleen het gebouw hebben we bekeken..) geweest en toen begon het te regenen dus zijn we eerst terug gegaan naar het hostel om onze paraplu’s te halen..Daarna zijn we verder nog even het centrum op gaan zoeken.. en nog naar het piping museum geweest..
De volgende dag zijn we nog naar de haven geweest, naar het science centrum (wat gesloten bleek te zijn) naar de kathedraal en enorm grote begraafplaats daarom heen.. (toen begon net even het zonnetje te schijnen..) Naar het oudste huis van Glasgow en naar een religie museum geweest daarna weer op weg naar het hostel. Eigenlijk wilde we onderweg nog een Afternoon Tea doen maar het was al 5 uur dus al de tearooms waren al gesloten!
De volgende ochtend zijn we met de bus naar Edinbourgh gegaan.

Het was een uur met de bus en toen we aankwamen in Edinbourgh regende het! Wij dus en de kou met de paraplu en met onze koffer op zoek naar het hostel.. Toen begon het ook nog is te sneeuwen.. alhoewel we stiekem ook een beetje naar schotland waren gegaan om nog wat sneeuw te zien waren we er nu niet blij mee! De sneeuw bleef ook nog is niet eens liggen!
In het hostel aangekomen eerst heerlijk wentelteefjes gebakken.. daarna nog even de stad ingegaan.. het was inmiddels al een uur of 5 dus het begon al donker te worden..
Die avond was er een Pub Crawl (kroegentocht) waaraan we hebben deelgenomen. Maar goed ook want zo hadden we wat mensen leren kennen! 2 amerikanen, een mexicaanse, wat brazilianen, een Engelse en dat was het volgens mij..
De volgende dag zijn we om 11 uur met een tour mee gegaan die 3,5 uur duurde dus toen hadden we aardig wat van de stad gezien!
Het was onwijs koud in Edinbourgh en na 3,5 uur buiten buiten gelopen te hebben waren onze tenen bevroren en zijn we daarna dus lekker Starbucks ingedoken en daar ongeveer 2 uur later weer uitgekomen..
We hadden afgesproken met de mensen die we die avond daarvoor ontmoet hadden een internationaal diner te maken.. en dat gebeurde rond 5 uur zijn we met zn allen boodschappen gaan halen en daarna ging iedereen aan de kook.. Loes en ik hadden pannenkoeken gemaakt.. de Amerikanen natuurlijk Burgers.. een Canadees (die hadden we dus ook nog) een omelet.. de mexicaanse iets met wraps.. de Engelse Scones (heb ik die dus toch nog gegeten..) en de brazilianen hadden het toetje gemaakt.. geen idee hoe het heet maar iets met heeeel veeeel chocola!! Haha..
Voordat we uitgegeten en nagetafeld hadden was het al ongeveer half 11 en ben ik naar bed gegaan en Loes was nog met wat anderen naar een pub gegaan met Live muziek.. schijnt erg leuk geweest te zijn.
De volgende dag zouden we pas in de middag de bus naar Aberdeen nemen en hadden we ’s ochtends nog mooi de tijd om het kasteel te bezoeken.. het was wel duur maar het was de moeite waard! Daarna nog wat souvenierswinkeltjes ingedoken nog in het hostel gelunched en opweg gegaan naar de bus. De reis zou 3 uur duren en we kwamen dus pas om een uur of 7 aan in Aberdeen.. toen hadden we echt geen zin meer om uit te zoeken waar we heen moesten dus hadden we een taxi genomen..(a)
Aangekomen eerst maar is avondeten gemaakt en daarna nog even in de lounge gezeten en daarna naar bed gegaan..
Volgende dag hebben we uitgevonden dat Aberdeen heel erg saai is.. er is weinig te doen, zien en te beleven dus zijn we door de winkelstraat gelopen die uitkwam bij een bios.. dus hebben we mooi een filmpje gepakt.. Ps. I love you! De eerste film die mij aan het huilen heeft gekregen.. Haha was echt een hele mooie film! Die zouden jullie allemaal moeten kijken maar wel meet een box tissues naast je.. Wedden dat niemand zn ogen droog houdt..:p
Na het filmpje terug gegaan naar het hostel.. we moesten de volgende ochtend er al vroeg uit om dat we om 10.50 zouden vliegen naar Dublin..

En dat hebben we gedaan.. we kwamen daar om 12 uur aan, toen met de bus en nog een stukje lopen en toen waren we rond 2 uur in het hostel.. gelunched en daarna de stad ingegaan.. we kwamen niet verder dan de winkelstraat dus zijn we ’s avonds na het eten nog even lekker een stuk langs de rivier gaan lopen..
De volgende dag zijn we naar alle kerken en kathedralen geweest (in elke straat stond er wel eentje..:p) zijn we naar de brouwerij van Guinness geweest.. toen we de entreeprijs zagen ook weer weg gegaan.. maar toch..:p
We zijn naar het nationale museum van Dublin geweest.. en naar het gerechtsgebouw.. en toen was het ook wel weer het einde van de dag.. boodschapjes gehaald en terug gegaan naar het hostel. Na het eten zijn we weer een rondje gaan lopen en daarna naar een pub gegaan waar ze Ierse live muziek en Iers dansen zouden hebben.. Dat was geweldig!!
Daar hadden we 3 Australische jongens ontmoet waarmee we daarna nog ergens anders heen zijn gegaan omdat de pub al om 12 uur sluitte..
De volgende dag zijn we met een tour (in een busje) mee gegaan die naar de Bergen ging. Dat was ook GE-WEL-DIG! Zaten we daar met 8 mensen en een Ierse opa als gids in een klein busje met Ierse muziek aan door de bergen te rijden! Was heel gezellig en we hebben hele mooie dingen gezien!
Die tour duurde een hele dag dus toen we terug kwamen was het boodschappen halen, daarna is Loes nog even een uurtje gaan slapen en zijn we daarna lekker gaan koken en eten..
Toen nog weer naar dezelfde pub gegaan van de Ierse muziek en het Ierse dansen.. dat was zo leuk de vorige avond..
En toen brak alweer we laatste dag aan.. we zouden ’s avonds pas om 7 uur vliegen dus we hadden de hele dag nog..
We zijn toen nog naar het College van Dublin geweest.. ook daar zou ik wel willen studeren..
Daarna nog naar Temple bar (dat is een typisch wijkje..) geweest en toen hadden we het eigenlijk ook wel weer gehad.. we zijn teruggelopen naar het hostel en daar nog even lekker gezeten/gepuzzeld/gelezen/geinternet voordat we dan echt naar huis gingen..

Voordat we weggingen op vakantie was er nog een klein drama gebeurd.. We hadden namelijk kaartjes gekocht voor het concert van James Blunt.. voor 17 januari zouden we nadat we terugkwamen gelijk naar het concert gaan..
Concert begon om 19.30 en wij zouden op het vliegveld landen om 20.00 uur.. DOM haha
Maar dankzij mn lieve paps.. die wat mailtjes heen en weer had gestuurd kwamen we erachter dat hij zelf pas om 21.00 zou komen en we hadden via zo’n mailtje zelfs nog toestemming gekregen dat we na 21.00 uur ook nog naar binnen zouden mogen!
Ik had zelf al geregeld dat Amandine op het vliegveld zou staan om ons gelijk door te brengen dus uiteindelijk waren we er om 20.30 uur.. dus nog op tijd!
En het concert was geweldig! Was ook gelijk een mooie afsluiting van de vakantie..
Gister moest ik namelijk ook gelijk alweer aan het werk!

Loes gaat helaas maandag naar huis.. van Clementine en Szilvia had ik voor de vakantie al afscheid moeten nemen.. dus nu maar weer op zoek naar andere mensen..:p
Inmiddels heb ik me vlucht ook al geboekt.. ik vlieg 18 maart naar huis.. Dus nog 2 maanden!

Als laatst wil ik iedereen nog heel erg bedanken voor de kerstkaarten die ik heb gehad.. ze komen nog steeds aan.. flink vertraging dus..

Lieve Vera, ook heel erg bedankt voor je mooie kaartje! En je berichtjes natuurlijk ook! Ik mis jou ook wel een beetje hoor..;)

Zo dat was een lang verhaal voor jullie om te lezen..!! Haha

Liefs Jolanda

• 19 Januari 2008 - 12:55

Judith:

Hey Jootje, wat een verhalen.. Geweldig dat je dat zo maar allemaal onderneemt, zo'n hele reis in een land wat je helemaal niet kent. En die film ps i love you, draait hier ook ik wilde er naar toe gaan, maar nog steeds niet gedaan. Mocht ik nog gaan zal ik zakdoekjes meenemen ;) Het zal nu wel even anders als allemaal vriendinnen van je weg zijn, tijd voor nieuwe contacten ;) Meid geniet maar weer lekker en we spreken elkaar!! Liefs van mij xx

• 19 Januari 2008 - 13:55

Sarah:

Heey liefiej;

Wat een verthaal zeg, en wat klinkt het allemaal leuk!!Je hebt dus in ieder geval heeel veel gezien&gedaan, en gelukkig is het allemaal goed gegaan; wat een avonture in zo'n vreemd land ;)!

Egt baluh dat Loes nu ook al weggaat :(!
    Nog 49 nachties en dan zie ik jou lekker weer!Had je gister nog geprobeerd te bellen but no one answered the phone :(!

Geniet daar nog even en doe voorzichtig

(K)(L)(K)

• 19 Januari 2008 - 15:39

Marten:

Hoi,

Zo dat klinkt allemaal weer erg leuk! Khad je vader afgelopen zondag nog even gesproken en die had het er al over dat je met vliegen te laat zou komen bij het concert :)
    Hopen dat je snel wat nieuwe mensen vind waar je mee kan optrekken!
    En dan nog willen studeren waar het gebouw het mooiste is :p, dan denk ik niet dat je zomaar weer terug bent in nederland ;)

Maak er nog wat moois van de laatste maanden!

Ciao

• 19 Januari 2008 - 18:25

Mirjam:

echt genieten zeg!
    leuk wat je allemaal hebt meegemaakt!
    succes met je werk weer, en je komt vast wel weer andere leuke mensen tegen!
    groetjes van Mirjam en de rest!

• 20 Januari 2008 - 17:17

Sylvia:

Wauw Jo, wat een mooie trip heb je gehad zeg! Ik voel de jaloezie al opkomen, hahaha!

Nog een kleine 2 maanden en dan weer lekker thuis!
    Geniet er nog even van en we horen snel weer van mekaar :)

Lifs, Sylvia
    xxx

• 20 Januari 2008 - 19:35

Kim:

hey dude,

nouuu, en ik maar denken dat je alleen maar aan het strand heb gelezen met een hete zon op je pan:P nee geintje natuurlijk.
    Echt leuk dat je het naar je zin hebt gehad, ik dacht eerlijk gezegd dat er niet veel te beleven zou zijn.
    Je hebt ook hele mooie foto's gemaakt, ik kan niet wachten tot het volgende verhaal.

liefs, kim

• 20 Januari 2008 - 21:08

Mama:

Lieve Jo,
    Wat een verhaal..ben benieuwd naar de foto's maar even 1 ding jij huilen bij een film ???? [heb je toch nog wat van je moeder...;) ]die moet ik ook zien dan !!

Liefs Mama.

• 21 Januari 2008 - 19:41

Vera De Jong Wink:

heey jojo hahaha razz
    waneer kom je weer trug????

• 21 Januari 2008 - 19:42

Vera De Jong:

heey jojo hahahaha
    waneer kom je trug?????

• 21 Januari 2008 - 22:20

Tante Mar:

What a long story!
    En wat een culturele onderneming, heb je vast niet van je moeder?
    Maar je beleefd zo wel een heleboel zeg!
    Kom toch maar lekker in ons kikkerlandje studeren hoor, we missen je best wel.
    18 maart we zetten het op de agenda!!!

Dag lieverd, sterkte weer met werken.

Dikke kus tante Mar

• 23 Januari 2008 - 09:08

Annette:

hey lief,
    wat een verhaal, maar volgens mij zegt iedereen dat.. leuk dat je zoveel onderneemt, doet. die film, PS i LOVE YOU, heb ik ook gezien.. zo lieve leuke film vond ik het. en ik hoorde van je pa van dat concert van James Blunt. ik ben blij dat het leuk was. lijkt mij ook echt fantastisch!!! hoop dat je je daar nog ff vermaakt. maar ik hoop ook dat je snel weer terug komt.. voor mij :P

geniet ervan zo lang je kan en spreek je snel weer!!

kusjee Ann

• 23 Januari 2008 - 10:09

Laura Wietsma:

Heey jo!

Vet lang verhaal haha, maar het klinkt allemaal wel leuk hoor! Mooie foto's trouwens ;). Hoe is het verder met je? Kom je 18 maart definitief terug of ga je daarna weer weg?
    Nou ik wens je nog veel plezier daar nog :D!

x. Groetjes Laura

• 24 Januari 2008 - 20:53

Opa En Oma Van Limpt:

Wat een geweldig en uitgebreid
    reisverslag.Wat ben jij toch een bofkont,dat je op jonge leeftijd dit allemaal al beleefd heb
    We zijn trots dat we een kleindochter hebben die zo
    avontuurlijk is en ons daarvan zo laat mee genieten.
    Jolanda zou je ons je tefoonnummer in Engeland willen sms,want we kunnen je op het ons bekende nummer niet bereiken.
    Ook zien we al uit naar 18 maart om je op schiphol te verwelkomen.Sterkte met je werk en een dikke knuffel van ons.
    oma en opa

• 26 Januari 2008 - 18:14

T Anneke:

hay jolanda
    wat een verhaal leuk om zo via internet een stukje mee te kunnen lopen, lijkt mij erg mooi en interresant wat je daar allemaal beleeft heb.ook mooie foto 's allemaal heb je ook zo van de natuur genoten?? ierland en schotland moet echt geweldig zijn
    tot hoores weer

• 28 Januari 2008 - 16:11

Irene:

Lieve Jo,

Kon je verhaal heerlijk lezen doordat je ouders het uitgeprint hadden en opgestuurd.
    Heb er erg ven genoten wat ben je toch zelfstandig goed hoor !!
    Geniet maar lekker en schrijf maar veel...;)
    Lijkt me heerlijk je weer te zien in Maart.......
    Knuffel Irene !!

• 31 Januari 2008 - 17:07

Vera Van De Kerk(H):

waneer kom je nou trug????????????????????????????????????????